Gratis lift till Norge!

Hela denna vecka har jag praoat på min egen skola. Hur kul låter det? Inte särskilt men det har faktiskt varit riktigt roligt. Speciellt kul var det med att jag fick åka gratis till Oslo (därför jag praoade där). 6:orna på min skola åker nämligen varje år till Oslo och leker turister. Jag hängde då på!

Resan hade likadant upplägg som när jag gick i sexan. Det började med besök på museerna Kon-tiki och Fram. Sedan lunch på holmenkolmen eller vad den nu heter och sen besök på den där parken med massa nakna stenskulpturer (den mest kända statyen där var inbyggd i en stor plastpelare vilket var ett antiklimax för lärarna). Sedan var det dags för det som kallas för fritid eller bränna upp mammas norska pengar. Jag hade 121,50 norska kroner med och de räckte nästan precis till två stora chokladkakor, en kopp kaffe och ett toabesök (6kr). Jag var nöjd med min shopping! Hittade även massa snygga kläder men de var typ bara i "vanliga" affärer som finns här i Svealand också så varför slösa pengar? När jag hade shoppat klart träffade jag en av lärarna så då gick jag med honom och han berättade sånt jag inte visste om Oslo (även om allt inte är värt att veta).

Några saker som var roliga under tiden jag gick på stan i Oslo var 1: Den fanns massa "levande statyer" (sånna som klär ut sig till statyer och "tigger" pengar). De roliga med dem var att de stog inte som de brukar utan tex såg jag en som skulle föreställa full. Han låg vid en vägg med en pistol och en flaska, kreativt. 2: Gött med norska på skyltar säger ju säg själv allt på norska låter ju roligt. 3: det var enmassa folk på stan som försökte få en att gå med i ett gym. De kom fram till mig typ 7 gånger (de tyckte väll jag behöver träna) alla gånger spelade jag dum turist eller tysk. Kul för mig men de tyckte väll de bara slösade tid.
 
Efter tre timmars shopping var det dags för att åka hem igen. Då på hela vägen hem i bussen kollade vi på film men det gick inte att höra något för att alla 6:orna körde sanning eller konka. Väldigt kul att lyssna på!

Ha det bara bra! Bilder från resan kommer senare...


Kajsa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0